Risotto

Det är en favorit här hemma hos oss. Receptet är från min sambos mamma från början men vi har väl gjort våran egen version av det hela. Mest är det sambon som gör det här hemma :)

Receptet

Robins underbara risotto väljer jag att kalla den.

4 dl jasmisris (okokt) Vi brukar köra dubbelt vatten och lite salt.
2 burkar championer 155g eller 1 stor burk 400g.
1 grön paprika
En bit kassler, svårt säga hur mycket men ja 200-300 g kanske. Ta lite som du känner för.
1 ärtburk

Börja med koka riset som vanligt, hacka upp paprika och kassler  och stek det tillsammans med championerna ca 5-10 min, tills det börjar se klart ut. Koka upp ärtorna i en kastrull och sen häll av vattnet.
Sen blandar du samman alltihop i en stor kastrull sen klart att äta.

Jag brukar gilla ha majs i, Robin avskyr majs i så brukar ta det på sidan sen.
En annan variation är att curry på risotton, inte min favorit men sambons (Robins alltså)

Hoppas ni gillar det :)

/Helena

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0